Co zde najdete

Vyhledávání


Naše anketa

Jaký režim klíčování používáte?
Počet hlasů: 71

DX Code of Conduct


Vibroplex



Begali

Kategorie: Historie

Příběh padělatele telegrafních klíčů

Padělá se cokoli, co má nějakou cenu. Mezi starými telegrafními klíči najdete skutečné unikáty, které mívají velkou cenu, protože existuje třeba jediný kus a nadšený sběratel je ochotný zaplatit tisíce dolarů, jen aby jej získal.

Před 10 lety zemřel Phil Weingarten, král padělatelů těchto technických artefaktů. Vyráběl velice dobré repliky, které prodával, aniž by se zmínil, že jde o repliku a někdy je sám nabízel jako originály. Patřil k renomovaným sběratelům a restaurátorům telegrafních klíčů, proto nikoho nepřekvapovalo dokonalé vybavení dílny, ani to, že zaměstnával několik mechaniků. Kromě klíčů také vyráběl "reprodukce" DeForestových audionů, Flemingových elektronek, a další raritní součástky a přístroje. Vytvořil naprosto unikátní kolekci, která přitahovala spousty návštěvníků do jeho domu i soukromého muzea.

Byl v kontaktu se stovkami sběratelů, často členů AWA (Antique Wireless Association), z nichž mnozí opustili jeho dům jako novopečení majitelé zcela unikátního telegrafního klíče. Nikoho z nich nepřekvapovalo, že tento podivín má pod polštářem na pohovce nabitý Luger, údajně pro osobní ochranu.

Své klíče vyráběl opravdu dokonale. Většinou nebylo možné rozeznat originál od napodobeniny, Weingarten dokonale ovládal technologie umělého stárnutí materiálu, patina mosazných součástek byla skutečná, opracování materiálu bylo stejné jako v době, kdy originály vznikaly. Někteří sběratelé zkoumali součástky i moderními metodami, porovnávali i vrypy nástrojů pod mikroskopem a nenašli nic, co by ukazovalo na falzifikát. Tak vznikla i napodobenina klíče Massie, která byla prodána jako originál za velmi vysokou cenu. Nakonec se podařilo falzifikát odhalit díky chybě napodobitele.


Napodobenina klíče Massie, která byla prodána jako originál za velmi vysokou cenu.


Jako pravý vypadá i štítek klíče Massie. Ten byl odlit do písku.


Tady udělal falzifikátor chybu - k upevnění rukověti klíče použil sice šroub originálních rozměrů i se stejným stoupáním závitů, ale šroub byl kadmiovaný, zatímco originál klíče Massie měl šroub mosazný.


Weingarten se svým mechanikem vyrobili kolem 20 velmi zdařilých napodobenin světoznámého a velmi ceněného klíče Marconi CM425 Spark Key. Napodobeninu je od originálu možné rozeznat podle štítku.


Štítek klíče Marconi CM425 Spark Key. Nahoře pravý štítek, dole Weingartenova napodobenina.

S osobou Phila Weingartena je spojena řada historek, které připadaly zábavné všem, kromě napálených sběratelů. Jednou Weingarten nabízel na prodej speciální Marconi CM425 Spark Key na podstavci, opatřeném plaketou s věnováním jedné z legend bezdrátové telegrafie, operátorovi, který jako první vyslal CQD.



Marconi CM425 Spark Key, věnovaný L. Arnsonovi, který jako první vyslal CQD.


Detailní pohled na plaketu s věnováním.

Sběratel, který tuto raritu koupil, na ni byl velmi hrdý a všude ji vystavoval - až do doby, kdy se dozvěděl o jiném sběrateli, který rovněž koupil speciální Marconi CM425 Spark Key, věnovaný operátorovi, který jako první vyslal CQD. V tu ránu bylo po hrdosti a vznikla ostuda, protože Weingarten zmařil jakýkoli pokus o kontakt a zůstali jen napálení, nafoukaní sběratelé.

Můžete se divit, jak je možné, že Weingartena za jeho života přes veškerá podezření nikdo fakticky neodhalil a neusvědčil. Ověřování technických památek je náročnější, než např. ověřování obrazů nebo listin. Tyto památky jsou 40 - 100 let staré a pokud je falzifikát vyroben z autentického materiálu stejnou technologií, jako originál, je opravdu těžké poznat, co je co. Moderní metody, jako plynovou chromatografii nebo izotopovou analýzu nelze na takové věci dost dobře použít. Pokud je falzifikátor zároveň sběratelem, znalcem v oboru a oficiálně se zabývá restaurováním těchto předmětů, stěží ho usvědčí policie při domovní prohlídce, najde-li dílnu, nástroje, materiál a rozpracované exponáty. I nějaká chyba falzifikátu není průkazná, vždy je možné prohlásit, že nejde o napodobeninu, ale restaurovaný originál. Obrázky, které zde vidíte, jsou obrázky falzifikátů jen proto, že to o fotografovaných předmětech prohlásili znalci a odborníků na telegrafní klíče je opravdu málo. Je proto pravděpodobné, že i při případném soudním procesu by šikovný právník falzifikátora "vysekal" z problémů.

Dalším velmi zajímavým exponátem je výjimečně vzácný SE-59 WW-I Aircraft Spark Key, který jeden známý sběratel označil jako jediný dochovaný kus a okamžitě jej koupil.


SE-59 WW-I Aircraft Spark Key


Další fotografie SE-59 WW-I Aircraft Spark Key. Všimněte si nápisu SIGNEL CORPS U.S. ARMY.

Těžko říci, jestli jde o chybu nebo další žertík falzifikátora, ale všimněte si pravopisné chyby, kdy je špatně napsáno "SignEl" ve slovech "Signal Corps". Tato "vzácnost" byla vyříznuta, vyjmuta a přeštítkována ze známé telegrafní sady z 1. světové války. Weingarten tak vytvořil novou raritu, která nikdy před tím neexistovala. I tak se vyrábějí padělky...

Tomuto sběrateli se Weingarten pokusil prodat i další "raritu" - vzal poměrně běžný anglický klíč z 2. světové vály, tzv. "vaničku" a na štítek vygravíroval MARCONI WIRELESS TELEGRAPH CO. Označil to jako vzácný klíč z 1. světové války, ale sběratel na to přišel.

Možná to byl Weingartenův zvláštní smysl pro humor a zřejmě ho bavilo vodit za nos "vševědoucí" sběratele. Tento japonský bug, zvaný "vlaštovka" opět opatřil nápisem MARCONI INTERNATIONAL MARINE COMMUNICATIONS CO. LTD. a pokusil se ho, opět neúspěšně prodat tomuto sběrateli.

Japonský bug "vlaštovka", kterou Weingarten upravil, ve snaze napálit jednoho renomovaného sběratele.

Předpokládá se ale, že podobně upravených "vlaštovek" bylo víc a dost sběratelů je koupilo.

Vtipálek, génius, podivín a podvodník Weingarten však není považován za zločince. Byl jednou z významných postav telegrafie a bezdrátové komunikace a stal se součástí historie. Jeho falzifikáty mají dnes stejnou cenu, jako unikátní originály a lidé, kteří ho znali, dodnes považují jeho úmrtí za velkou ztrátu. Stal se legendou a někteří sběratelé stále nevěří, že již nežije a že zemřel přirozenou smrtí v roce 1997.

Zdroj: Tom Pereira, W1TP

print Formát pro tisk